Auster Autocrat
Auster Autocrat är ett civilt 3 sitsigt flygplan som är en utveckling av ett engelskt spaningsflygplan från andra världskriget. Den första i Sverige inköptes 1946.
Det här bygget är i skala ¼ (kvartskala) med en spännvidd på 2,7m och en längd på 1,8m. När jag gjorde ritningen tittade jag till att börja med på treplansskisser men det visade sig att måtten inte riktigt stämde med originalet. T ex var kabinbredden helt fel, jag visste att kabinbredden på vår fullskala Jodel är 1080mm så det borde vara i närheten även på Austern. Fick hjälp av en Austerägare med rätt kabinbredd, 1045mm, så det var bara att dela med 4. Jag hittade dock de viktigaste måtten och skalade ned dem 4 gånger vilket blev underlag för de 4 ritningsbladen. Motorn är en 20cc bensinmotor. Förebilden till denna modell är SE-ARO som fanns i Sverige mellan 1946-2014.
Förebildens, SE-ARO, historia. Denna var även förebild till SEMO's Auster Autocrat i skala 1/8 som fanns i hobbykataloger på 60-70-talen. Linjerna på sidan av kroppen målades på 1959-1960 när flygplanet tillhörde Edsbyns flygklubb.
SE-ARO Auster J/1 Autocrat
Tillverkad i England 1946
24/7 1946 levererad till Sverige
11/9 1946-11/10 1946 interimsregistrerad
24/1 1947 registrerad Sverige som SE-ARO på AB Hans Osterman, Stockholm
17/5 1949 Dagens Nyheter, Stockholm
3/12 1952 AB Stockholms Aero, Ulvsunda
26/5 1959 Edsbyns Flygklubb, Edsbyn
5/6 1961 S Wedin & B Holmberg, Härnösand
27/5 1966 avregistrerad
1981 L Bergqvist, Björklinge
21/1 1983 L Bergqvist, Björklinge (EAA 316) under restaurering
6/5 1985 J E Borlin, Vallentuna
2014 såld tillbaka till England
Ritningen består av 4st A0-blad
Bygget
startar med kroppsidorna av 4X4mm furylister
Bakre delen av flygkroppen färdig. Varje listskarv har en plywoodförstärkning. Främre delen tillverkas separat
Främre delen av kroppen är färdig och monterad
Formlisterna på ovan- och undersidan tillverkas av 4mm rundstav. Formlisterna på sidorna tillverkas av 4mm balsalister
Flygkroppen väger färdig 600g vilket inte är mycket för kvartskala
Landställ tillverkas av 3 och 4mm pianotråd samt 2st kolfiberrör. Kolfiberrören är fritt rörliga 3mm pianotråds hakarna
Sporrstället och hjulet utskrivet i 3D-skrivaren. Några lager glas/epoxy lades på för att säkra hållfastheten
Instrumentpanelen tillverkas av en botten av 0,4mm plywood och en ram av 3mm balsa. Mellan dessa läggs en bild med transparent plast över
Komplett panel med magnetbrytare, blandnings, snaps, förgasarvärme och trottelreglage. Det finns ingen com-radio eller elektroniska navigationsutrustning
Stöd för plywoodbeklädnaden på främre delen av kroppen
Kroppen, stabbe, fena och roder färdiga för klädsel. Vikten ligger nu på 1150g
Plugg av cellplast tillverkas för gjutning av motorkåpan
Motorkåpan gjuten av glasfiber/epoxy. Nu återstår luckor, panellinjer och baffelplåtar för ledning av kylluften till motorn
Intrumentpanelen och vindruta monterad, notera bränslemätaren framför kompassen
Flygkroppen färdiglackerad och klar förutom sidorutor samt rutorna på ovansidan
Vingdetaljer laserutskrivna
Senaste uppdatering: 2024-07-14
Copyright ©
1997, Kenneth Pettersson. E-post
URL:
www.kpflyg.se