Experimental flyg

Här visas 2 byggen, en Jodel D18 (SE-VMS) och en Humlan autogyro (SE-HYC), även flygutprovningen av Ove Möllergrens Humla (SE-HYU) visas.

Jodel är ett bygge helt i trä och duk och motorn är en 2,2 l Great Plains motor på 80 hk. Ritningarna har köpts från Airworld UK. Jodel är en fransk konstruktion med anor från 40-talet, version D18 är en av de senaste konstruktionerna från 80-talet. D18 är ett tvåsitsigt flygplan som kan registreras även som ultralätt med vissa justeringar. Flygplanet är slutbesiktigat och under flygutprovning.

Humlan, SE-HYC, är första flygplansbygget. Humlan konstruerades av Helge Svensson och Staffan Ekström i slutet av 60 talet. Konstruktionen är helt i metall. Bygget pågick mellan 1984-1991. Bygget startade hemma i lägenheten i Västerhaninge för att senare flytta till en lokal i Jordbro där jag byggde tillsammans med Ove Möllergren. Motorn är en flygkonverterad VW (1834 cc) med magnettändning. Den autogyron såldes 1992.

Ove Möllergrens Humla, SE-HYU, blev färdig och fick flygutprovningstillstånd först 2007. Flygutprovningen utfördes av Kenneth Pettersson.

 

Klicka på knapparna till vänster för mer detaljinformation.

Inflygning till bana 06 på Barkarby med Humlan SE-HYU sommaren 2007.

 

Flygutprovning med Ove Möllergrens Humla, SE-HYU.

 

SE-VMS hemma på tomten med hjulkåpor provmonterade.

SE-VMS påTroslanda.

 

SE-VMS i luften längst kusten.

 

SE-VMS på västlig kurs.

 

Jocke och SE-VMS påTroslanda

 

SE-VMS Interiör.

 

 

Kristoffer efter landning med SE-KYZ på Barkarby 19/9-09.

 

Förra flygplansbygget autogyro Humlan SE-HYC färdigbyggd 1991.

  

Efter flygning med Eurocub på Frölunda.

 

 

 

 

 

Senaste uppdatering: 2017-01-22
Copyright © 1997, Kenneth Pettersson. E-post
URL: www.kpflyg.se