Experimental flyg
Här visas 2 byggen, en Jodel D18 (SE-VMS) och en Humlan
autogyro (SE-HYC), även flygutprovningen av Ove Möllergrens Humla (SE-HYU)
visas.
Jodel är ett bygge helt i trä och duk och motorn är en 2,2 l
Great Plains motor på 80 hk. Ritningarna har köpts från
Airworld UK. Jodel är en
fransk konstruktion med anor från 40-talet, version D18 är en av de senaste
konstruktionerna från 80-talet. D18 är ett tvåsitsigt flygplan som kan
registreras även som ultralätt med vissa justeringar. Flygplanet är
slutbesiktigat och under flygutprovning.
Humlan, SE-HYC, är första flygplansbygget. Humlan konstruerades av Helge Svensson och Staffan Ekström i slutet av 60 talet. Konstruktionen är helt i metall. Bygget pågick mellan 1984-1991. Bygget startade hemma i lägenheten i Västerhaninge för att senare flytta till en lokal i Jordbro där jag byggde tillsammans med Ove Möllergren. Motorn är en flygkonverterad VW (1834 cc) med magnettändning. Den autogyron såldes 1992.
Ove Möllergrens Humla, SE-HYU, blev färdig och fick flygutprovningstillstånd först 2007. Flygutprovningen utfördes av Kenneth Pettersson.
Klicka på knapparna till vänster för mer detaljinformation.
Inflygning till bana 06 på Barkarby med Humlan SE-HYU sommaren 2007.
Flygutprovning med Ove Möllergrens Humla, SE-HYU.
SE-VMS hemma på tomten med hjulkåpor provmonterade.
SE-VMS påTroslanda.
SE-VMS i luften längst kusten.
SE-VMS på västlig kurs.
Jocke och SE-VMS påTroslanda
SE-VMS Interiör.
Kristoffer efter landning med SE-KYZ på Barkarby 19/9-09.
Förra flygplansbygget autogyro Humlan SE-HYC färdigbyggd 1991.
Efter flygning med Eurocub på Frölunda.