Heinkel HE 5, S 5a ”Hansa” i Svenska flygvapnet
Heinkel HE 5 var ett tysk/svenskt spaningsflygplan som konstruerades av Ernst Heinkel för svenska försvaret, utvecklades och tillverkades av Svenska Aero. Heinkel HE 5 kallades Hansa i Sverige efter släktskapet med Hansa-Brandenburg W.29 som kom i första världkrigets slutskede. Just den här versionen fick beteckningen S 5a i flygvapnet. 1927 beställdes de första 10 S 5a hos Svenska Aero. Motorn var Bristol Jupiter VI på 450 hk med 4 ventiler per cylinder. Under perioden 1929-1932 tillverkade och levererade Centrala Flygverkstaden i Västerås (CFV) ytterligare 12 st S 5A till flygvapnet. Även de från CFV levererade flygplanen var försedda med Bristol Jupiter VI-F motorer på 450-600 hk. Totalt tillverkades 22 st S 5a. Två S 5a deltog i Spetsbergsexpeditionen 1928, när man letade efter Umberto Nobile och hans havererade luftskepp Italia. ”Hansan” gjorde tjänst i flygvapnet till 1945.
Förebilden till just den här modellen, nr. 2473, levererades till Flygvapnet av CFV 10/5-32. 1935 ändrades sifferkoden till 2-73. Avfördes 23/1-42 pga förslitning.
2473 ingick i den enda serien av 12 st S 5a från CFV i Västerås; 2465-2476.
Därefter tillverkades och levererades 1 st S 5b, 9 st S 5c och 4 st S 5d
-------------------------------------------------------------------------------------------------------
Ritningarna som är underlaget för bygget. Ritningarna gjorda i AutoSketch med foton och treplansskisser som grund. Propellern är skalenlig till storlek (12”) och planform, dessutom vänsterroterande. Under ritningarna visas byggets framskridande.
Kroppens grundstruktur klar
Motorkåpan gjuts i glasfiber/epoxy
Lavett till ksp m/22
Flottör, spant av 3 mm balsa och lister av 3X3 mm balsa
Sidor och botten klädda med 2 mm balsaflak, 0,4 mm plywood limmade på balsabeklädnaden på främre delen
Fästen för stöttorna av 2 mm plywood
Flottörerna glasas
Propellerämnen av färgblandare från Ö&B i bok. Limmas med epoxy, får ligga och väta ca 10 minuter, mer epoxy läggs på under tiden när det sugs in. Lite mahognybets blandas i sista lagret för att simulera färgen i dåtidens lim. Sätts i inte allt för hård press ett dygn eller två. Därefter tillverkas propellern enligt metoden i avsnittet ”Propellertillverkning” Propellern ska ha motsatt rotationsrikting dvs vänster rotation
Propellerämnet ihoplimmat
Propellern klar
Vingen börjar ta form
Flottörstället färdiglött
Flottörstället med 5X10 mm furuprofillister
Klar för radioinstallation
Flygning från vatten i Nynäshamn sommaren 2022
Flygning från från snö på F18 Tullinge februari 2023